İstanbul Havalimanı ile İlgili Görüş ve Deneyimler

Hem karar, hem yapım aşamasında olay yaratan ve birçok tartışmaya konu olan İstanbul Havalimanı (IST) 2019 ilkbaharında açıldı ve bir süredir faaliyette.

Türkiye’ye gidip gelen ve yeni havalimanını deneyimleme şansı olan göçmen kadınlara İHL ile ilgili fikir ve deneyimlerini sorduk, olumlu ve olumsuz izlenimleri kısaca derledik.

Ayrıca deneyimlerini paylaşan kişilerin deneyim aktarımlarına, bir yerden bir yere ulaşmalarının kaç dakika sürdüğü, çocuklu ve çocuksuz deneyimlerin farkları, çeşitli hizmet ve ürünler gibi konulara kendi cümleleriyle aşağıda yer verdik. Ayrıca yeni hava limanına ulaşım seçeneklerini, taksi ile ücret ve mesafeleri, havalimanında bulunabilecek yene-içme ve alışveriş seçeneklerini de aşağıda bulabilirsiniz.

OLUMLU İZLENİMLER:

• Yardımsever ve güler yüzlü görevliler
  • Modern, havadar aydınlık tasarım
  •  Yeterli sayı ve kapasitede bekleme ve oturma alanları
  • Yeterli ve anlaşılır yönlendirme panoları
  • Uzun yürüyen bantlar
  • Konforlu Lounge bölmesi
  • Kapılara yakın yerlerde çocuklar için oyun alanları
  • Uçakların körüklere yanaşıyor olması
  • Büyük, bol seçenekli ve uygun fiyatlı duty-free alışveriş alanı
  • Geniş fiyat yelpazesinde mağazalar ve cafe-restaurantlar
  • Havalimanına transfer araçlarında İstanbulkart veya kredi kartıyla ödeme yapılabiliyor olması
  • Havalimanından şehre giden yolda (henüz) trafik olmaması

OLUMSUZ İZLENİMLER:

• Havalimanı içinde mesafelerin birbirine uzak olması
  • Dış hatlardan iç hatlara geçmenin uzun süremesi
  • Piste inen uçakların park etmesinin uzun sürmesi
  • Bavul taşıma araçlarına ulaşımın ve geri teslim etmenin zorluğu, ücretli olması
  • Self-check in kiosklarının kolay ulaşılabilir olmaması veya çalışmaması
  • Otoparkta ışık ve işaret yetersizliği
  • Havaalanındaki kablosuz ve ücretsiz internet bağlantısının yetersizliği
  • Uygun fiyatlı su & atıştırmalık almak için bozuk para ile çalışan makine olmaması
  • Tuvaletlerin sürekli temiz ve bakımlı olmaması
  • Lounge bölümün sadece tek bir terminalde yer alması
  • Bebek bakım odasının yetersizliği
  • Engelli yolcular için Airclinic hizmetinin zaman zaman yetersiz olmaması
  • Şehir merkezine giden yolun uzun, ıssız ve karanlık olması

MÇ: Ben 4 Mart tarihinde Londradan Istanbul yeni havaalanina uctum. Gayet rahat ve guzel bir deneyim oldu ki Bende sizler gibi binbir tereddut ile gitmistim. Karsilamada en az 20 kisi yardim icin teklifte bulundu gayet iyi bir organizasyon yapmislar. Evet ucaktan inince yurudum ama berden geldiginiz ve ucaginizin hangi kosk’te yer olacagina bagli olarak yakinlik uzaklik degisiyor cikisa. Ayrica uzun paletler var yurumenizi azaltiyor. Ben bir Cok yere ucus yaptim ve hic kisa mesafe yurudugumu hatirlamiyorum. Evet 20 dk bir kalkan ve belirli noktalara giden otobus var ve yardim eden gorevliler bulunmakta. Bankalar konusunda bir bilgim yok sanirsam kura gore degisir su fiyatlari Ataturk ile ayni 😊 Taksiler taksimetre ile aciliyor ve yoldan bindiginiz taksiden bir farki yok. Cok buyuk ve cocuklu aileler icin Lounge’lar Cok guzel olmus. Tatilinizin keyfini cikarin lutfen havaalani stressi yapmayin. Cunku gercekten gozumuzde buyuttugumuz gibi bir problem yok. Dunyanin dortbiryaninda yasiyoruz ve neleri basarmadik. Simdiden iyi yolculuklar kemerinizi takin rahatiniza bakin😊”

EU:  “Bu yaz yeni havalimanından İstanbul Ankara uçuşu gerçekleştirdik yeni havalimanı çok modern ve havadar olarak dizayn edilmiş açılmasından çok kısa bir süre sonra kullanmamıza rağmen hiç aksaklık yaşamadık tüm cafeler de açıktı ve uçakların körükten kalkması çok güzel, dış hat bölümü yapıldığı için kullanma veya görme şansımız olmadı Dubai’de oturduğumuz için büyük havalimanına alışkınız Avrupa’da yaşayan arkadaşlarımıza devasa gelebilir zaten yorumlarda yürüme mesafesi konusunda çekincesi olanlar var anladığım, yeni açıldığında her kurum gibi aksaklıklar olabilir zamanla oturacaktır İstanbul’da yaşayan arkadaşlara uzak gelebilir ama bizim ilk tecrübemiz gayet güzeldi.”

HL: “Ben 4 kere İSL’den uçtum. Tam kapasite değildi 10 ucus vardı. Ucagin taksi yapmasi min 25-30dk. Pasaport’ a yürüyüş min 20dk. Pasaport express var ( acik değildi ben kullanırken) taksi min 200tl (taksim) kafe ve yiyecekler uygun fiyatta. Duty free büyük ve uygun. İstanbul kart satılıyor. Cocuklu aile icin ideal. İlk uçuşumda 20dk digerinde 1 saat valiz bekledim. Cikislarda bavullar scanner’dan geciyor. İndir-kaldir kısmını sevmedim acikcasi. Bunu görüş olarak beyan ettim.”

EAB: Su an Istanbul havalimanindayim, hic de anlatildigi gibi problemli bir deneyim yasamadim. Sanirim yeni bir yapilasma oldugu icin ilk baslarda aksakliklar oluyor ama inanin sormayi denerseniz gercekten yardimci oluyorlar. Bursa’dan Alibeykoy cep otogarina geldim. Havaist’le Alibeyköy cep otogarı’ndan havalimanina 30-35 dk’da geldik. Havaist uygulamasini indirirseniz sefer saatleri ve duraklar listeleniyor. Istanbul kartiniza dolum icin illa ki bir dolum makinasina ihtiyaciniz olacak. Ben kredi kartiyla, istanbul card uygulamasından yukleme yaptigim halde dolum makinasina karti dokundurmadan yukleme islemi tamamlanmiyor. Alibeykoy’de dolum yapabilecegim yer yoktu sofor nakit almak yasak dedigi halde nakit verme teklifimizi kabul etti. Kalabalik olmadigi icin giriste security’den cok cabuk gectim. Bu arada havaistten indiginizde trolley alabileceginiz yerler var 5 tl karşılığında alabiliyosunuz eger 2 saat içinde geri verirseniz paranızı iade ediyolarlar. Gelen yolcular zemin kattan cikiyor -2’nci katta havaistler istanbul card dolum noktaları ve taksi vs var. 2’nci katta giden yolcu katı. İç hatlar ve dış hatlar şeklinde ayrılmış. Kotu yorum yapan arkadaslarin yorumlarını okuyunca tırstım erken yola ciktim su an saat 2:30 ve ucagim 8:40’ta. Kontuar acık diye boardda yazdigi halde su an kontuarda kimse yok 🙄 Cantalarınızı benim gibi kırılmasın diye wrap yaptırmak isteyenler her security’nin yanında neredeyse wrap noktaları var ama arkadaslar aynı anda break time aldıkları için havaalanını bi uçtan bi uca dolaşabiliyosunuz benim gibi kan ter içinde kaldim ama olsun en azindan keşfetmiş oldum havaalanını 😜 buyuk boy cantayi wrap yaptırma ucreti 75 tl. Ayrıca tuvaletler Ataturk havalimani’ndan biraz buyuk ama tek başına yolculuk yapıyorsanız benim gibi trolleyle giremiyosunuz mecburen özel eşyalarınızı alıp trolley’i kenarda bırakmanız gerekiyor (sagolsun temizlik gorevlisi abla goz kulak oldu) sıvı sabunluk kırılmış bile yerinden oynuyordu ☹️ muslugun sensoru biraz zor calisiyordu (bunları buyuk problem yapmaya gerek yok bence) para cekmek için atm’ler var. Daha buralardayim umarım ucaga binene kadar sorun yaşamam. Simdilik yaşamadim. Ama keşke Ataturk havalimani kapatilmasaydi. Londra’da bile ufak tefek havaalanlarini saymazsak 5 tane international havaalni var bence Istanbul’da kaldirirdi bu kapasiteyi ama bu havaalani gercekten buyuk. Şimdilik aklima gelen soylemek istediklerim bunlar.

İS: “Uçuşlarımı yeni tamamladım. Üç tane starbucks gördüm farklı katlarda hatta birinden cookie aldım.👍 Fiyat farkı olarak tabi ki havaalanı olmasından kaynaklı olan 3 kat fazlaydı. Dış hatlardan Ülkeye girişte, other nationality den az ileride ülkemiz vatandaşları için ayrı giriş düzenlemişler ve bomboştu. Other’ a girmeyin yanlışlıkla çok kalabalık.. Dış hatlardan iç hatlara yarım saat yürüme mesafesi var. Çocuklar için iç hatlarda kartlı oyun alanı araba, tren, vs.. yapılmış. Her gate karşısında ebeveyn ve engelli tuvaleti de olmak üzere tuvaletler var. Geniş, ferah ve kısa mesafelerde çok sayıda oturma/ dinlenme alanları var. Ben her sorduğum soruma cevap aldım. Çalışanlar güler yüzlü ve yardımcı olmaya çalışıyorlar. Açıkçası kendi yoğunluğum dışında hiç bir olumsuz birşeyle karşılaşmadım. İç hatlar check in için de aileler için ayrı alan da düzenlenmiş. Sürekli, ellerinde tekerlekli sandalye ile gezinen görevliler geziniyordu. Airclinic iyi çalışıyordu. Benim ilk deneyim ve gözlemlerim bu şekilde.”

KAO: Çok taze bir deneyimi aktarmak istiyorum. 16 yaşındaki kızım arkadaşıyla birlikte bu akşam Helsinki’den THY’le İstanbul’a uçtu. Saat 22:08’de inen uçaktan ancak saat 22:45’de çıkabilmişler. Pasaport kontrolü çabuk gerçekleşmiş. Ne yazık ki tam bir saat bagaj beklemişler. İki dakika önce kendilerini karşılamak üzere alanda bekleyen arkadaşımla buluşabildiler. Daha İstanbul’a, şehre gidecekler. Uçağa binmek için üç saat önceden havaalanında bulunmak gerekiyorsa, uçaktan inip havaalanından çıkmak da en az iki saat alıyor! Dünyanın en büyük havaalanı, aynı zamanda en çok da boşuna zaman geçirileni! Şahsen bağlantılı uçup, Sabiha Gökçen’e inmeyi yeğlerim. Kızları karşılamaya giden arkadaşım, ıssız yollardan geçildiğini, çok güvenilir olmadıkça taksiye binmenin akıllıca olmayacağını belirtti.

NKM: “Biz Pazar akşamı Danimarka’dan yeni havaalanına indik. Evet, terminal pistten çok uzak. Git, git bitmedi. Teknik bir aksaklık yaşanmadı. Valizler zamanında geldi. Yada bizim oraya varmamız o kadar uzun sürdü ki; valizler oradaydı biz bagaj bölgesine ulaştığımızda. Taksi Etiler’e 120tl yazdı. Biz indiğimizde trafik yoktu. Hemen havaalanın dışındaki benzinlikten su aldık (taksiyi durdurup) 1,5tl idi. Havalanın içindeki simit Saray’ında çok sıra vardı; bir taksiye hemen atlayalım, yolda bir yerden su alırız dedik. Taksi sırası çabuk geldi, çok fazla taksi vardı, uzun bir kuyruğu hemen erittiler. Yalnız çoooook büyük bir havaalanı. Baya yürüdük vardığımızdan, en son çıkışa kadar. 2 çocuğa da “koşun bakalım taa karşıya” diye gaz vere vere gittik. Yoksa onları kucakta taşımak o uzuuuuun yolda çok zor olurdu.”

EP: “Subat sonunda IST ‘e indik, sadece kabin bagajimiz vardi ve pasaport kontrolunde sira da yoktu buna ragmen havalimanindan cikisimiz neredeyse 1 saati buldu. İndigimiz kapiyla cikis kapisi arasinda baya bi mesafe yuruduk. 4 yasindaki kizimi bavulun ustune bindirip cekerek goturmeseydik bence yuruyerek basarabilecegimiz bi uzaklik degildi 🙂”

DK: “Biz Londra’dan yeni havalimanina gittik. Oldukca buyuk. Biraz yuruduk. Dukkanlarin cogu bostu gittigimizde. Benim icin tek kotu yani otoparkti. Otopark’taki işaretler yetersiz ve yanıltıcıydı. Otoparktan cikmak yarim saat surdu😞”

AB: “Dün gece Fastan geldim, 2 yaş bebek ile. Izmire geçmem gerekiyor. Normalde Ahl’ den olan uçaklar henüz tam kapasite başlamadığı için gece uçuş yoktu. Baktığım otellerden nispeten yakın ve fiyatı uygunca olan Durusu Hotele geldim taksi ile. Airport Otel’in geceliği 1400 TL. Havaalanının yakınındaki Durusu Otel 250 TL Taksi de 45tl tuttu. En azından uyuyup dinleniriz diye izmir uçuşunu sabah değil, öğlene aldım. Uçuşumuz bugün öğlen 1’de.

Dün gece, bu ölçekte bir havalimanına göre, oldukça uzun süre pasaport sırasında bekledik, gişe var fakat memur yok. Memur arkadaşlar genç, belki de ilk iş deneyimleri ve bana denk gelen de onun bir yanındaki de İngilizce bilmiyordu. Ertesi gün Amerikaya uçuşu olan yabancı bir çift ile memurun iletişimine yardımcı oldum. Belki daha sonra, pasaport gecişini Tr vatandaşları ve yabancılar diye ayırıp, ona göre dil bilen personeli yabancı geçişlerine yönlendirirlerse olabilir. Yoksa pasaport geçişinde dil bilmeyen memur kabul edilemez. Allahtan bavulumu bağlamıştım, bavul almadım. Lakin uçak kapısında bebek arabasını uzunca bir süre bekledik.

Gelen yolcudan çıkınca simit sarayı vs. açık lakin ben içeride yani bavul alma ve duty free kısmında otomat, vending machine gibi birşey aradım su almak için. Öyle birşey yok 🤷‍♀️1’de otele vardık ki ben aynı uçuş ile defalarca AHL’ye indim ve 1 saat sonra olan izmir uçuşumu sorunsuz yakalayıp aynı saatte Izmir de anamın evine varış yaptım.”

MTT: Şu an iç hatlardayiz. Atatürk Havalimanı’na göre daha sakin ve düzenli gibi. Doğası gereği zaten insanlar transfer vs. Bekleme yaptığı için gidiş kısmında stres daha az oluyor. Daha tenha ve sakin buldum. Self check-in kioskları hata veriyor. Kontuar görevlisi de çoğu zaman çalışmadığını söyledi. Bir de dün geceden beri iç hatlar ve dış hatlardaki tüm asansörlerin düğmelerinden (hem asansör çağırma hem asansör içindeki) elektrik çarptı.

ISS: Su anda yeni havaalanından bildiriyorum.
Yurt dışından aktarmalı olarak iç hatlara devam ediyoruz.İzlenimlerimiz şöyle:

– Havaalanı modern ve güzel gözüküyor, fakat aksaklıklar var.
– Havaalanı çok büyük. Uçağın tekeri yere değdikten sonra durana kadar 20 dakika kadar pistte yol aldık.
– Uçak F terminaline park etti. Burası haritadan gördüğüm kadarıyla iç hatlara en yakın terminal. İndikten sonra iç hatlara yürüyüp, kontrollerden geçip iç hat uçağının kapısına ulaşmamız 25 dakika sürdü.
İç hatlar terminaline gelene kadar hiçbir yürüme bandı çalışmıyordu.
– İç hatlar terminaline gelene kadar 1 kez tuvalet molası verdik, su ve sabun yoktu tuvalette. İyi ki el yıkama alkolü vardı yanımda, onu kullandık.
– İç hatlara geçerken pasaport kontrolünde 1 noktada sistem “çalışıyordu”. Diğer noktalarda stajyer olduğunu düşündüğümüz genç polislerle birlikte başka polisler vardı, sanırım bir eğitim anına denk geldik.
– İç hatlara geçerken diğer havalanında aldığımız suları aldılar. Aktarmalı geliyoruz dememize rağmen yasak olduğunu söylediler.

CAS: Ben de dün dislar gidisten uctum. B terminalinin uzak köslerinden bir yerde idi ucusum, kafeler acilmamis; gec kalmamak icin erken gidince havaalani kalabalik olmayinca uzun süre beklemek zorunda kaldim. Ayaküstü su icecek yiyecek satiyorlardi. Bir su 7 TL idi. Geliste de kapi ve pasaport gecisi arasindaki mesafe uzun idi. 20 dk civari yürüdük; giderken sanirim daha uzundu. Anladigim kadariyla loungelari da bir yere toplamislar, diger büyük havalimanlarinda oldugu gibi farkli terminallere dagitmamislar. Eger ucusunuz loungelarin oldugundan farkli bir terminalde ise ve zaman kisitli ise lounge hizmeti almaniz cok zor. Güzel oturma ve dinlenme alanlari yapmislar. Daha oturmamis, oturmasi da uzun sürecek gibi.”

AYM: Hayatimda böyle rezillik gormedim. Yeni havalimani yeni Turkiye’nin temsili olmus. Calisanlar bezmis durumda, eleman sayisi cok az. transfer yolcular ucamadilar. Airclinic firmasi tekerlekli sandalyeli yolcularin hepsini ucakta birakti, Ben de dahil. Yabancilar sok oldular yabanci dilleri yeterli olmadigi icin yolcular ile ben ilgilenmek zorunda kaldim. Ona ragmen ucuslari kacirdilar. Yeni havalimani gorguzluk ve bilincdisi abidesi. Allah gidecek olanlara kolaylik versin.

DS: “… Defalarca ugrasmamiza ragmen havalimanında ne benim Portekiz hattima ne de esimin Turk hattina sms gelmedi ve internete baglanamadik. Ama buralarsa Starbucks var sanirim su an onun wispottera baglandim. Bir de havalimaninin uygulamasi varmis. Onden onu indirirseniz belki o secenekle daha sorunsuz girilebilir test edemedim. Tuvaletler yeni ve temiz en hosuma giden bazi yerlerde de oldugu gibi unisex aile tuvaleti olmasi. Alanlar genel olarak genis. Fahis olmayan fiyatlara yemelik simit sandvic gibi seyler gorduk ama su an Pizzeria Enzo diye bir yerin onundeyiz 42 tl mucver 25 tl patates kizartmasi gibi fiyatlar var

Genel olarak cok kotu bir beklenti ve havaalanina asiri onyargili olsak da ben elestirecek cok fazla sey bulamiyorum. Saniyorum beklentimiz cok kotu oldugundan kendimiZi kotuye hazirladigimizdan asiri uzun bekleme suresi haric ben begendigimi soyleyebilirim havalimanini. Valiz vermek icin self baggage drop istasyonlari yapmislardi oradan valizi verseydik cok kolay olurdu ama ucak doluysa belki business upgrade alabiliriz diye biz normal kontuardan valiz vermeyi tercih ettik. Online checkin icin de ayri bir yer olmayinca 45 dk bekledik ki bence en kotu kismi buydu bu tecrubemiz

Onun disinda tavsiyem cok mukemmel seyler yazanlara da cok kotu seyler yazanlara da inanmamaniz. Mutlaka iyi yonleri de, iyilestirmeye acik ya da kotu yonleri de var ama kullanilamayacak ya da benim gibi ucus oncesi uykularinizi kaciracak kadar da kotu degildi. Bu havalimanini kullanacak herkese iyi yolculuklar diliyorum ve en kisa zamanda havalimaninin adinin degismesini cani gonulden diliyorum. Tabi katledilen agaclara, kuslarin goc yolu uzerinde olmasina yapilacak bir sey yok.”

BSG:2,5 yaşında bebe ile deneyimlerimi yazayim. Biz 11.55 uçağı için Ataköy’den 8.15 gibi çıktık. E5teki trafik başta bizi biraz yavaşlattı ama 9.10’da havaalanındaydık. Daha erken çıkan grup sayesinde fark ettik aynı gün aynı saatlerde orada olacağımızı- yarım saatte gitmiş Yeşilköyden. Yine de servisle gitsem sanırım 8 civarı olan otobüslere binerdim nolur nolmaz diye.

Öncelikle herkes neden büyük büyük diye bu kadar bahsediyor diyordum ama daha araba/otobüsle gelirken yoldaki girişte bile NE KADAR BÜYÜK diye gözünüze çarpıyor. (bir de henüz tamamlanmamış -sanırım çok acele bir ihtiyaç olan- bir camii inşaatı) Atatürk havaalanı’ndaki giriş kısmını düşününce, yolcu indirmek için çok yer var ve arabalar 2li 3lü sıralar oluşturmuyor.

Uyarılardan okuduğum kadarıyla bavul taşıma için kullanılan arabaları teslim etmek pek de kolay değilmiş, yürümek gerekiyormuş vs. o yüzden araba almayacaktık. Babam inatla gidip almış, ufak da bir fiş vermişler depozitoyu geri alabilmek için. Checkinden sonra iade için gittim, düşünün 3. kapıdan 1. kapının da dibine kadar yürümek zorunda kaldım eşim ve oğlum beklerken. Halbuki ikinci güvenlik civarına da bir platform vs. konabilirdi. Arabayı teslim ederken fiş çalışmadı, daha doğrusu fişi makine okumadı (?) görevli sağolsun yandaki ofisimsi yerden elden ödeme yaptı bana. Ama benden öncekiler gayet rahat iade edip makineden tıkır tıkır ödeme almıştı. Aceleniz varsa ve depozitoyu bırakmak istemiyorsanız zorunluluk dışında tavsiye etmem…”

YKG: “22 Nisan gunu gerceklesen İzmir-İstanbul uçuşumuz sorunsuzdu. İstanbul üzerinde baya tur attıktan ve 25 dakika kadar park etme süremiz olmasına rağmen her şey güzel geçti. Oğlum ve ben Business, eşim ekonomi uçmasına rağmen otobüslerimiz ayni anda terminale ulaştı. Kapıda gorevli vardi ve Transfer yolcularini yonlendiriyordu. Pasaport kontrolden hemen gectik. Alan bir Avm’yi andiriyor. Dikkat ettigim sey tuvaletler pisti, iscilik hic guzel degildi. THY’nin Lounge’i gayet guzel; ama yine de Ataturk’teki Lounge daha guzeldi kesinlikle. Tabelalar gayet net ve aciklayici, Bana Sor kiyafetli arkadaslar da gayet yonlendirici. Alanin icerisi gayet genis ve ferah. Calisanlarin bircogunda dil problemi var; ozellikle kontrol noktasındaki calisanlarda. 00.40 Tokyo ucagimiz zamaninda Boarding oldu ve zamaninda kalkti.”

EE: “Biz de bugün Ankara’dan İstanbul aktarmalı Porto’ya uçtuk. Uçak indikten sonra 17dk sonra aprona yanaştı. Dönüşte de aynı şekilde terminalden otobüsle 20dk giderek ve şoförün yolu şaşırmasıyla uçağa ulaştık. Artık iki uçuş arası kısa süreli aktarmalar hayal. Biz VIPuçtuk. VIP binası bildiğin köşk gibiydi. Bebek bakım odası çok kötüydü. Uyduruk bir lavabo ve plastik bebek altı değiştirme masası vardı. Masa 11kg’ya kadar taşıyor kızım 15kg nereye yatırıp değiştireyim? Çocuğu emzirecek bir koltuk, çantasını açacak bir sehpa yoktu ama her yer granit ve mermerdi 🙂”

EKA: Su 5.5 Turk Kahvesi 11 TL Yürüyüş mesafesi kapışan kapıya değişir 1 iç hat 4-5 dış hat terminali ama hepsi aynı bina içinde. Biz iç hat gelişten ve pasaport ve güvenlikten geçtikten sonra dış hat D8 kapısına 10-15 dakikada yürüdük çocukla. Daha hızlı yürüne ille belki seri olunur ve duty Free ye bakılmazsa yolda.”

EK: Merhaba, 21 nisan Dubai Ist ucusumuz sonrası saat 11.00 de İstanbul Havalimanına iniş yaptık.. Havada bekleme süremiz olmadı..indikten sonra park pozisyonuna yanaşmamız 15 dk sürdü.. Uçaktan 10 dakika içinde çıktık.. Pasaporta yürümemiz 15 dk sürdü.. Mesafe uzundu.. Bizim sadece el bagajımız vardı.. O yuzden cok hızlı hareket ettik.. Sevgili Göçmen annelerimizin daha önce ikaz ettiği şekilde davranıp Others tan bir sonraki pasaport kontrole gittik.. Others cok kalabalıktı.. Turk vatandaşları bölümünde az kişi vardı.. 5 dk da cıktık.. Pasaport sonrası eczane burger King telefoncu vs birkac yer gördüm.. Yer gorevlileri vardı bircok yerde.. Yardımcı oluyorlardı.. Yönlendirme işaretlerine bakarak kolaylıkla alt kata indik Hava ist i kullanmak için.. Bizim İstanbul kartımız vardı doldurduk çıkışta var bi yer.. İsterseniz makineden de doldurabilirsiniz. . 16 TL idi kişi başı bizim hat.. Bir kartı 2 kişi kullanabiliyor.. Sizler için özellikle sordum araçta kredi kartı kullanılabiliyor..Kişi başı ücreti alıyorlar kredi kartı ile.. Yurtdisi kredı kartı gecerli.. İstanbul kart şart degıl..Havaist araçlarında nakit ödeme yapılmıyor. İstanbulkart veya kredi kartı ile ödenebiliyor.  Beklerken aracı kaç dakika içinde peronda olacagı yazıyor ekranda.. Araca binerken kargasa oluyor.. Herkes hücum ediyor sonraki araca kalmamak için..Bi şekilde bindik😊Valizleri aşagıya koyup bagaj etiketi verdıler.. Otobusler temizdi.. Biz şanslıydık Havalimanından evimizin 5 dk yakınına 25 dk da geldık.. Oradan taksi ile 5 dk sonra evdeydık.. Bagajı olupta bekleyen bir arkadasımız 10 dk bagaj beklediğini soyledı bana sonra.. En önemli detay şuydu.. Check in de tanıstıgımız tekerlekli sandalye kullanan ve tek başına seyahat eden Ankara transit yolcusu teyzeyi cok özen göstererek aldılar ve hiç bekletmeden tekerlekli sandalyesi geldi içhatlara yöneldiler.”

NYC: “Dün Brüksel-İstanbul arası tek başıma, iki çocukla THY ile seyahat ettim. Ben o paylaşımlardaki şık, lüks mimariyi görmedim. Benim indiğim kısım muhtemelen farklı bir alandaydi. İç hatlar transferi kullanmadım ama yönlendirmeler iyiydi ve iyi organize olmuş görünüyordu dışarıdan. Hava alanı geniş, aydınlık ama dediğim gibi muhteşem bir yapıyla karşılaşmadım ben. Birkaç tane pasaport kontrol noktası var. Ben indiğim kapıya en yakına yöneldim, bütün ülke vatandaşları içindi ve çok yoğundu! Acayip kalabalıktı. “Bana Sorun” tişörtlü bir elemana TC vatandaşları pasaport geçişini sordum, biraz ileride diye tarif etti. 200 mt falan yürüdükten sonra başka bir elemana sordum, acaba önünden geçtik de kaçırdık mı, diye… Bu eleman kendinden çok emin bir şekilde artık bu havaalaninda Türk vatandaşları için ayrı pasaport geçişi olmadığını, tüm noktaların her ülke vatandaşına hizmet verdiğini söyledi. Biraz daha ilerleyince sadece Türk vatandaşlarının geçiş noktasını buldum ve bombostu! Çok çabuk geçtik… Ama bu sefer de bagaj bandı geride kaldı ona yürüdük, büyük bir U çizmiş olduk. Yani eğer tüm ülkelerin pasaport kuyruğu çok uzun değilse ve yabancı pasaportunuz varsa, ille TC pasaport kısmına gitmeyin. Çünkü valiz bandı ucaginizin indiği tarafa yakın planlanmış olabilir.”

“Bagajlar tomografik scan makinesinden geçiyor.”

CAS: “Bugun tekrar indim yeni havaalanina, 22 dk taksi suresi 15 dk otobus ve 10 dk pasaport (kuyruk yoktu) ve cikis ile birlikte ucak Indigi Andan itibaren (5 dk erken inmisti) Bavulsuz olmama rağmen havaalanindan cikisim bir saate yakin surdu. Planlamalarinizi yaparken dikkate almaniz icin paylasiyorum.”

EB: Cuma gunu Tanzanya dan Istanbul Havalimani na geldik. Yolculugumuz 7 bucuk saat surdu ve cok zor bir inis yasadik. Sukur ki sag salim indik. Saat 15:30 da ucaktan indik. Bu arada indikten 10 dk sonra koruge yanasti. Indikten sonra 15 dk pasaport kontrole yuruduk. Pasaport kontrolde 3 dk bekledikten sonra sira bize geldi ve 3 dk da islem bitti saniyorum. Sonra valizlere yuruduk 5 dk. Zaten her yerde oklar var ve yonlendiriyor. Valizeleri almaya giderken yuruyen merdivenden asagi iner inmez bavul tasiyan gorevliler var. Sizi bekliyorlar. Oldu ki orada goremediniz biraz yururseniz valiz bekledigimiz alanda da varlar. Ben mesela 5 valizi 60 tl ye tasittim. El bagajlarimi falan da aldi hatta sirt cantami da. Valizleri 3 dk bekledik ve maalesef valizlerimin iki tanesinin sapi kopmus bir sekilde teslim aldim. Sonra valizleri yukledik ve 10 dk dutty free ye girmek istesigimizi soyledik. Bizi kapida bekledi. Oradan da cikinca 10 dk cikis kapisina yuruduk. Cikis kapisinin yaninda is bankasi var. Turkcell var. Gozume carpan. Pek cok noktada doviz bozdurma noktalari var. Cikar cikmaz valizime uygun taksiyi cagirip bindirdiler ve 1 saat sonra da kadikoy acibadem e ulastim. Butun her sey 45-50 dk surdu saniyorum. Cocukla da cok hizli yurumedik. Ic hatlara gececkler icin iceride ic hatlar aktarma gibi yonergeler vardi. Hepinize iyi yolculuklar dilerim.”

ZST: Dun 16:25’de Houston’da gelen Turk Havayolari ucagiyla yeni havalanina indik. 16:45’de koruge yanastik. Strolleri kapida verdiler, 5 dakikada cikti. Yolda tuvalet molasi verip elimizi yuzumuzu yikadik. Pasaportta hic sira yoktu direk gectik. Bavullar da gelmisti ciktigimizda. Gumrukten gecip bizi bekleyenlere kavusmamiz 17:30’da oldu. Yani lastik koyustan cikis bir saat bes dakika surdu (ki daha kisa olabilirdi– biz yavas yuruduk ve tuvalette bayagi zaman gecirdik 3 yasindaki oglumla). Babam bizi almaya gelmisti. Otoparktan ciktiktan sonra Atakoy’deki eve varisimiz 35 dakika surdu. Neredeyse hic trafik yoktu (o saat icin sasirtici). Yol da bekledigimden daha kisaymis, trafik olmayinca sip diye vardik. Acikcasi cok suphelerim vardi ama memnun kaldim simdilik. Tabi Ataturk Atakoyde yasayanlar icin cok iyiydi ama boyle bir buyuk havalanina da ihtiyac vardi.”

Yeni havalimanında çocuklar için oyun alanları bulunuyor.

BSG:  Kapılar gerçekten güzel ve geniş. Çok oturma yeri var, yakın olanlar engellilere ayrılmış. Son zamanlarda Atatürk’ten uçarken hep çok uzaktaki kapıya ve otobüsle gitmeye yöneltiliyorduk. Atatürk’te son yapılan kanatta ve uzaktaki kapıya gittiğimizden daha fazla yürümedik açıkçası. Yalnız birden kapı değişmiş bizim uçuşta, yolculardan biri 2-3 farklı kapı gezdiğinden şikayet ediyordu. Belki kapıya gidiniz denmeden gitmemek daha akılcı olabilir. Ankara’dan gelen bir transfer yolcusu vardı, çok yürüdüğünü ve iki terminal arası uzaklığın fazla olduğunu söyledi. Transferde sanırım “yakın” diyen yok 🙁 arayı en az 2-3 saat almak gerekir herhalde.

Bu arada  çocuklar için de oyun alanı gibi yerler var kapılara yakın. Ortamın büyüklüğü ve ferahlığı da oğlumun hoşuna gitti diye düşünüyorum, ilgisini çeken de çokça şey vardı sürekli oynayan reklam videolar, sergi, vs. gibi. Pasaporta kadar kendi çantasını kendi çekti ve onunla biraz oyalandı (trunki bavul hayat kurtarıcı) ama sonrasında yer yer yorulup arabasına oturmak istedi -ki pek sevmez puseti-. Biz pek yorulmadık eşimle. Yalnız Atatürk’te sorun olan “uçağın sıra beklemesi” konusu ortadan kalkmış değil ama yine de daha kısaydı gibi geldi. Telefonumu kalkıyoruz diye kapattığım saat ile tam kalktığımız saat arası sanırım 16-17 dakika olmuş.

Değerlendirmem gerekirse, hiç okumayıp veya hazırlık yapmayıp gitsem en kötü ihtimalle yetişmek için daha çok panik yapar, daha çok yürürdük, daha çok yorulurduk ve atıştırmalığa vs. daha çok para harcamak zorunda kalırdık 😀 ama yine de korkulacak bir yer değil. Umarım yakın zamanda engelli, yaşlı ve çocuklular için bu mesafeleri kolaylaştıracak çözümler alınır.

BT: Ben son 15 senesini yurt dışında, çoğunlukla, Singapur’da yaşayarak geçiren bir göçmen kadınım. Bu yazıyı İstanbul Havalimanı hakkındaki deneyimimi paylaşmak için yazıyorum. Singapur’dan İstanbul’a, dün sabah saat 6.20’de, THY uçağıyla, 1 saat rötarla indik. Biletimi alırken, İzmir iç hat uçuşumu saat 7’ye veren sistemi sorgulamamam tabii ki benim hatamdı. Yine de belki bir mucize olur veya uçak rötar yapar ümidiyle, körüğe yanaşması çok da fazla vakit almayan Singapur uçağından indiğim gibi koşmaya başladım. İstanbul Havalimanı’nda herkes her şeyi bilmese de, sakin yaklaştığınız ve yardım istediğiniz sürece görevli hemen herkes, son günlerdeki aksaklıkların da bilinciyle, size yardımcı olmaya çalışıyorlar. Dış hatlardan iç hatlara koşarken yolda üç görevli durdurdum, sağ olsunlar hepsi de beni doğru yerlere yönlendirdiler. Yürürken/koşarken levhaları doğru takip ettiğiniz sürece kaybolmanız mümkün değil. Ben herhangi bir kabalıkla karşılaşmadım, zaten koşmaktan ter içinde kalan panik haldeki yüzümü gören herkes sempatiyle yaklaştı şükür. Dış hatlar ve iç hatlar arasındaki mesafenin uzak olduğu doğru. Muhtemelen havaalanının tam kapasite çalışmamasından ve sabah erken bir saatte orada olmamdan dolayı bana tenha geldi…Yorucu ve stresli geçen bir günün sonunda da valizim bulundu ve gece saat 9 itibariyle adresimize ulaştırıldı. Çıkarımlarım:

1. Beklentilerinizi minimumda tutun ve çıkabilecek sizden kaynaklı veya sizden kaynaklı olmayan herhangi bir soruna karşı hazırlıklı olmaya bakın. A, b, c planlarınız lütfen olsun.
  2. Burası yeni ve büyük bir havaalanı, mesafelerin uzaklığını önden planlarınızın içine katın, varsa aktarma/transfer/dış-iç hatlar geçişleri için 4 saat kadar aralık bırakın. Geç olsun, güç olmasın.
  3. Olumlu iletişimde bulunmaya çalışın, sonuç odaklı sorular sormaya bakın.
  4. Aksaklıklar hayatımızın bir parçası, önceki uzun uçuşlarımdan birinde İstanbul yerine, radar arızasından (!) dolayı Ankara’ya inmişliğim vardır. Lütfen stres yapmayın, iletişim kurmaya ve yardım istemeye devam edin. Unutmayın ki genelde bu durumlarda yalnız olmuyoruz ve bazen görevliler de en az bizler kadar fikirsiz olabiliyorlar.

Sağlıklı ve huzurlu günler diliyorum. İyi uçuşlar, mutlu kavuşmalar✈️”

İstanbul Havalimanı’nda yer alan yeme-içme alanları:

DIŞ HATLARİÇ HATLAR

GUARD ISTANBULTAMER TANCA
GUARD LEATHERTNC LUXURY
HERMESTUMI
HERSCHEL SUPPLYU.S. POLO ASSN.